Σε μια εποχή όπου οι τεχνολογίες της πληροφορικής και των επικοινωνιών αναπτύσσονται ταχύτατα και κάνουν την καθημερινότητά μας ευκολότερη με πάρα πολλούς τρόπους, αυξάνονται μαζί και κίνδυνοι οι οποίοι έχουν στόχο την ιδιωτικότητά μας και όχι μόνο.
Το ζήτημα, λοιπόν, της κυβερνοασφάλειας όλο και περισσότερο έρχεται στο προσκήνιο και όλο και περισσότεροι επαγγελματίες και μη θέλουν να γνωρίζουν τους τρόπους με τους οποίους θα προστατευθούν.
Η ενημέρωση και η γνώση είναι η πρόληψη που θα μας προστατεύσει από κακόβουλο λογισμικό και οποιαδήποτε προσπάθεια παραβίασης της ιδιωτικότητάς μας.
Η ενημέρωση και η γνώση είναι η πρόληψη που θα μας προστατεύσει από κακόβουλο λογισμικό και την παραβίαση της ιδιωτικότητάς μας.
Συχνά ακούμε φράσεις όπως: “Αποκλείεται να συμβεί σε έμενα!”, “Εγώ δεν θα την πατήσω, ξέρω”, “Τι θα μου πάρουν εμένα” και πολλά άλλα. Η αλήθεια όμως είναι πως ο καθένας από μας μπορεί να την “πατήσει” και αυτό μπορεί να επιφέρει από ένα μηδαμινό πρόβλημα έως πολύ σοβαρά οικονομικά κυρίως προβλήματα.
Πρόσφατο παράδειγμα
Πριν λίγες μέρες λάβαμε ένα mail μέσω της φόρμας επικοινωνίας της σελίδας μας. Το mail ήταν σωστό και το μήνυμα φαινόταν απόλυτα ασφαλές. Υπήρχαν στοιχεία επικοινωνίας, υπαρκτό όνομα αποστολέα και φυσικά υπαρκτή εταιρεία. Μέσω του mail υπήρξε η ζήτηση για συνεργασία σε ένα project για την προώθηση ενός αμερικάνικου brand με ρούχα στην Ελλάδα.
Σαφέστατα και θα μπορούσε να είναι ένα πραγματικό mail και να υπάρξει μια πραγματική συνεργασία. Όμως καίρια σημεία του μηνύματος μας έκαναν να το ψάξουμε λίγο περισσότερο πριν απαντήσουμε.
Ένα από αυτά τα σημεία ήταν πως η “υπεύθυνη της εταιρείας” που έστειλε το μήνυμα μας ενημέρωνε για το budget της εταιρείας τους χωρίς προηγούμενη συνομιλία. Αυτό, όπως καταλαβαίνετε, από μόνο του είναι “red flag”.
Τι κάνουμε σε τέτοιες περιπτώσεις
Ας δούμε, λοιπόν, εύκολους τρόπους να προστατευθούμε.
- Όσο ασφαλές και να φαίνεται ένα mail δεν πατάμε ποτέ πάνω στα link που περιέχει αν δεν γνωρίζουμε τον αποστολέα. Σε πολλές περιπτώσεις δεν πατάμε τα link, ούτε όταν “νομίζουμε” ότι γνωρίζουμε τον αποστολέα.
Παράδειγμα ένα mail που έχει έρθει από τράπεζα ή από την εφορία ή ακόμα και από εταιρείες τηλεφωνίας. Έχουμε δει άπειρα παραδείγματα ηλεκτρονικής απάτης όπου χρησιμοποιούν στοιχεία γνωστών φορέων προκυμμένου να μας ωθήσουν να πατήσουμε το link. - Ένας βασικός τρόπος να δούμε αν το link είναι όντως αυτό που αναγράφεται είναι να αφήσουμε το ποντίκι μας πάνω στο link και να δούμε κάτω αριστερά στην οθόνη μας, στο μαύρο πλαίσιο, το μονοπάτι που θα δείξει.
Ακόμα και αν το link είναι σωστό πάλι δεν θα το πατήσεις αν δεν είσαι σίγουρος για το υπόλοιπο κομμάτι γνησιότητας του mail που έχεις λάβει καθώς υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να βρεθείς σε κίνδυνο μέσα από αυτό. - Δεν απαντάς σε ένα τέτοιο mail και ιδανικά το σβήνεις.
- Αν το περιεχόμενο του σε προβλημάτισε πολύ απευθύνεσαι στο αρμόδιο τμήμα της αστυνομίας πριν σβήσεις το mail.
- Δεν δίνεις ποτέ οποιοδήποτε προσωπικό σου στοιχείο σου ζητηθεί.
Και για να μην σε αφήσουμε σε αγωνία, εμείς λοιπόν επειδή ανακαλύψαμε με τα μέσα που διαθέτουμε ότι πρόκειται για απάτη, ενημερώσαμε και την αμερικάνικη εταιρεία για το κακόβουλο λογισμικό το οποίο χρησιμοποιούσε το logo τους και το όνομα της εταιρείας τους προκειμένου να υποκλέψουν στοιχεία και χρήματα. Η εταιρεία μας ευχαρίστησε και κινήθηκε νομικά.
Αν θέλεις να μάθεις περισσότερα για την κυβερνοασφάλεια ώστε να μπορείς να προστατεύσεις εσένα και την επιχείρησή σου, έλα σε επικοινωνία μαζί μας για να ενημερωθείς για τα προγράμματα σεμιναρίων που θα πραγματοποιήσουμε από τον Ιανουάριο του 2025.